Na afloop van het museumbezoek kan de bezoeker in de sfeer van de zestiende eeuw nog nagenieten. Aan lange houten tafels en stoelen wordt namelijk koffie en thee geserveerd, al dan niet met koek of gebak. De brasserie is geschikt voor groepen en alle leeftijden. De brasserie is na afspraak geopend.
De Slag bij Heiligerlee is ook buiten te beleven. Er zijn twee leuke, avontuurlijke en met bijzondere routepalen gemarkeerde wandelroutes aangelegd. Ze lopen door de mooie natuurgebieden De Hoogte (Heiligerlee) en De Garst (Westerlee), waar de strijd in 1568 plaatsvond. Tijdens de route ontdekken wandelaars het landschap, vinden ze sporen van het verleden en stuiten ze op bijzondere ‘beleefplekken’.